mandag 24. august 2009

Hvite og rene mennesker

Hvite og rene mennesker har alltid fasinert meg. Da mener jeg ikke hvite i hudfargeforstand men i form av klær. Det er ikke så mange som går med hvite klær. Det er bare de som ikke søler. Derfor er de også rene. Men med rene mener jeg også i hudforstand. Huden er plettfri og håret er nyvasket. Du finner dem gjerne i Bogstadveien. I dag så jeg en hel familie. Alle i hvite klær med blå halstørkler. Jeg ble litt lei meg og litt fasinert. Fasinert fordi jeg undres over hvordan de klarer det. Kjøper de nye klær hver uke eller vasker de dem på en spesiell måte? Søler de faktisk aldri, ikke barna heller? Går de fast til hudpleie allerede i ung alder. Hvordan får de huden til å se perfekt solbrun ut?
Jeg ble trist fordi den 5 år gamle hvite og rene gutten med sparkesykkel stoppet foran ett butikkvindu for å speile seg. Han stoppet sparkesykkelen for å speile seg i et vindu og fikse på sveisen som var dandert ved hjelp av gele! Greit nok at foreldrene vil være hvite og rene, men barn må da få lov til å søle og være bustete på håret. Barn må få være barn.

Ingen kommentarer: