søndag 31. mai 2009

Hva skjedde med de gode, gamle svensketogene med blå vogner?

Jeg og min kjære skulle på helgetur til Göteborg. Jeg hadde klint til med billetter på 1.klasse. Hadde lagt spesielt merke til at det ikke stod Komfort, men 1.klasse. Dermed mimret jeg tilbake til interrail tur for noen år siden der vi endte opp med å måtte kjøpe 1.klasse billetter på første strekning, fordi ingen andre seter var ledige. Vi kom til hvite duker, tre retter middag og varme kluter. For en luksus! Det var definitivt verdt pengene, selv om det ikke akkurat var slik vi hadde planlagt å starte en interrail med stramt budsjett.

Skuffelsen var derfor stor når vi kom til stasjonen. Det var jo bare et vanlig tog. Samme tog som jeg tar når jeg skal til Sarpsborg. Men så ble jeg litt flau også. Hvordan kunne jeg tro at toget plutselig skulle være blått og svensk. Det har skjedd mye på 5 år. Det har blitt KOMFORT- avdeling. Hva er det for noe liksom? Akkurat samme vogner som i resten av toget, bare at det står KOMFORT på inngangsdøra. Vi fikk en pollett hver til kaffemaskina med udrikkelig kaffe og alt for søt kakao. Vi endte dessuten opp på de dårligste plassene jeg har sittet på et tog noen gang. Uten vinduer. Stuet bort i en krok. Det var ikke mye komfort for å si det sånn. Også var det maten da. Maskiner med maskinmat! Hvor ble det av de trivelige damene som trillet gjennom toget med en vogn med alle slags godsaker. Ok, vet at det er en smule overdrevet og at disse damene forsvant for mange herrens år siden, men når jeg først er i gang med å mimre må jeg ta en avstikker til disse damene. Det var togturens høydepunktet når disse damene kom med trillende med tralla. Jeg husker spesielt de tykke, franske vaflene som kom med små pakker smør og syltetøy. Himmelsk! Nok om trillevogner og trilledamer. Det kan ikke være lenge siden man fortsatt kunne kjøpe mat over disk på toget. Og på svensketogene, de blå, der fikk du svenske, nylagede ”smørgåssar” til en slikk og ingenting. Og kanelbullar og sikkert kjøttbullar med. 30 spenn skulle maskina ha for et tørt, usselt rundstykke. Nei alt var bedre før, i alle fall på NSB og SJ

Ps: Jeg vet at jeg er en bortskjemt drittunge som klager over at 1.klasse ikke lever opp til forventingene. Jeg burde prise meg lykkelig å ha råd til en langhelg i Göteborg med alskens herlige opplevelser og komfortavdeling på toget. Men jeg klager litt likevel jeg. Det er så deilig å klage! Vi nordmenn er gode på det.

Ingen kommentarer: